• חמשת האלמנטים ברפואה הסינית

    חמשת האלמנטים

    התיאוריה של חמשת האלמנטים היא כלי עזר נוסף במחשבה וברפואה הסינית, אשר מסייע להסביר ולהבין את תפקודי הגוף והנפש במקביל לתופעות ולחוקי הטבע. תיאוריה זו התפתחה מתוך התבוננות בסדרי הטבע, ומתוך ההבנה שהחוקים לפיהם פועלת המחזוריות בטבע הגלוי לעין, חלים גם על תופעות פנימיות סמויות בגוף האדם. בעוד תיאוריות אחרות עוסקות יותר בהגדרות מדויקות של סימפטומים ומאפיינים, חמשת האלמנטים עוזרים למאבחן ולמטפל למצוא ולהבין כיצד תהליכים ומצבים שונים משפיעים על האדם.

    בסינית נקראת התיאוריה הזו WU XING, וכאן המקום להסביר כי המושג “אלמנט” שהשתרש במערב, אינו מדויק ואף עלול להטעות: WU פירושו חמישה, XING פירושו תנועות, תהליכים, וגם איכויות. כלומר, תיאוריה זו עוסקת בתהליכים הנמצאים כל הזמן בתנועה, ולא דווקא ב”אלמנט” שהוא מושג מוגבל מעצם הגדרתו.

    הסינים מצאו ותיארו חמש איכויות יסודיות העומדות בבסיס כל תופעה מחזורית בטבע ובחיי האדם. חמש איכויות אלו מיוצגות על ידי חמישה יסודות (אלמנטים) מן הטבע המסמלים תהליכים שונים:

    העץ – מסמל תפקודים אקטיביים וכן תהליכים של צמיחה וגדילה.

    האש – מסמלת תהליכים בשיאם העומדים לפני תהליך ירידה.

    המתכת – מסמלת תהליכים במצב של ירידה.

    המים – מסמלים תהליכים רגועים העומדים בפני שינוי.

    האדמה – מסמלת מקום ניטרלי, מעין אזור שיווי המשקל בין תהליכים שונים.

    החלוקה לחמישה גורמים הייתה הניסיון הראשון להבין ולהגדיר תופעות מחלה בעזרת תיאוריה רפואית מדויקת ודידקטית, מול תפיסת העולם המאגית של השמאנים, המרפאים הקדומים. עתה יכלו החוקרים והמטפלים לבודד את התופעות עצמן ולהתבונן בהן, לסווגן בין חמש איכויות בסיסיות, ולמצוא את ההקשרים ביניהן.

    החלוקה הנומרולוגית

    החלוקה הנומרולוגית החדשה, לחמש, מהווה גם היא מהפך המצביע על ניסיון לבנות מודל מדעי-רפואי שימושי. חלוקות נומרולוגיות ידועות אחרות סייעו בידי הסינים להסביר תופעות טבע שונות: שני כוחות היין והיאנג, שלושת המבנים הקוסמיים – שנים, אדם ואדמה – ארבע עונות השנה, שישה סוגי מזג אויר, ועוד. המספר חמש בתורת הנומרולוגיה הסינית קשור לתופעות ארציות, והיה מקובל במחשבה הסינית זמן רב לפני שהחלו להשתמש בתורה זו גם ברפואה, בתקופת המדינות הלוחמות. באותו זמן, אימצו הסינים את מודל חמשת האלמנטים גם לתחומים אחרים: אסטרולוגיה, מדעי הטבע, עונות השנה, פוליטיקה. קיסרים בשושלות שונות בסין הוגדרו על פי חמשת האלמנטים, וכל טקס ממלכתי קיבל צבע של אחד האלמנטים. גם את עתידו הפוליטי של כל קיסר ניסו הפילוסופים לנחש בהתאם למצבו על מעגל חמשת האלמנטים. בשיטה המוזיקלית הסינית העתיקה, בכל אוקטבה היו חמישה צלילים, וכל צליל היה קשור אל אחד מחמשת היסודות, כמו גם לגורמים אחרים, כגון חלקי היום, רגשות, צבעים, טעמים, כוכבים, תקופות חיים (כולם בקבוצות של חמישה נתונים).

    מעגלים מאוזנים והרמוניים

    הפילוסופים בסין העתיקה האמינו בקשר סמוי המסתתר מאחורי כל תופעה, גם מאחורי התופעה הפשוטה ביותר. בעזרת חמשת האלמנטים ניסו הסינים להגדיר ולמיין כמעט כל תופעה אפשרית בטבע ובחיי האדם: צבעים וקולות, טעמים וריחות, רגשות, בעלי חיים, כוכבים, ועוד.

    יחסי הגומלין בין האלמנטים, המייצגים את הכוחות הפועלים בטבע, מתוארים במעגלים שונים. יש מעגלים המתארים מצבים של הרמוניה מחזורית אידיאלית בין כל האלמנטים היוצרים זה את זה. מעגלים אחרים מתאים מצבים של דיסהרמוניה שבהם האלמנטים יוצאים מכלל איזון והורסים זה את זה. הרמוניה ואיזון הם, כזכור, הרעיונות המרכזיים העומדים בבסיס תורת הרפואה הסינית.

    מעגל עונות השנה

    מעגל זה מתאר את המחזוריות שבה נעות תופעות הטבע השונות (עונות השנה), ואת הקשר הסמלי שלהם לאלמנטים.

    העץ: מסמל את האביב ותהליכי לידה, צמיחה והתחדשות.

    האש: מסמלת את הקיץ ותהליכים אקטיביים של גדילה.

    המתכת: מסמלת את הסתיו, ותהליכים של הבשלה ונשירה.

    המים: מסמלים את החורף, ותהליכים של רגיעה ואחסון.

    האדמה: מסמלת בדרך כלל את סוף הקיץ, ואת הכוח המאזן הפועל במעברים בין העונות ובין תהליכים. בכתבים העתיקים נאמר על האדמה שהיא מסמלת את 18 הימים האחרונים של כל עונה.

    המעגל המזין

    מעגל מחזוריות היצירה, או מעגל המזין (SHEN SYCLE), מתאר את הקשר הזורם בין האלמנטים, ומציג בצורה סכמתית כיצד כל אלמנט יוצר את האלמנט הבא אחריו בתנועה מתמדת ומחזורית. כאשר כל אלמנט מגיע לשיא הפוטנציאל שלו עוברת האנרגיה שבו על גדותיה ויולדת או מפרה את האלמנט אחריו. תאור זה נמשל בספרות הסינית לקשר שבין האם לילדה.

    העץ משמש חומר בעירה לאש. האש שורפת את העץ ויוצרת אפר-אדמה. במעמקי האדמה נוצרת המתכת ומצטברים מי התהום המזינים את העץ ומאפשרים את צמיחתו.

    מעגל הבקרה

    מעגל זה (KO SYCLE) מתאר את שמירת האיזון וההרמוניה בין האלמנטים השונים.

    העץ שולט באדמה, האדמה שולטת במים, המים שולטים באש, האש שולטת במתכת, המתכת שולטת בעץ, וחוזר חלילה.  בספרות הסינית הקלאסית מתואר מעגל זה כך: “האש מתיכה את המתכת, המתכת חותכת את העץ, העץ גדל על פני האדמה, האדמה מכסה את המים, והמים מכבים את האש”. כך שומרים כל האלמנטים זה על זה.

    גם בין המעגלים לבין עצמם מתקיימים יחסי גומלין. לדוגמא, הקשר בין המעגל המזין למעגל הבקרה: העץ שולט באדמה, אך האדמה יוצרת ומזינה את המתכת, וזו שולטת בעץ. כלומר, בעוד האדמה נשלטת על ידי העץ, היא ממשיכה לדאוג לאיזונו על ידי יצירת המתכת אשר שולטת בו ושומרת שהוא (העץ) לא ישתלט על האדמה. יחסי הגומלין במקרה זה פועלים גם בכיוון ההפוך: העץ שולט באדמה (מעגל בקרה) מזין את האש (מעגל מזין), והאש ששורפת אותו יוצרת ומזינה את האדמה (מעגל מזין), כלומר, העץ לא רק שולט האדמה, אלא בעקיפין גם גורם ליצירתה, כך שיחסי גומלין אלה שומרים על ההרמוניה בין כל האלמנטים.

    מעגל דיסהרמוניה

    מעגלים אחרים מתארים בצורה סכמטית מצבים של חוסר איזון בין האלמנטים השונים. מצבים כאלה, על פי התפיסה הרפואית המסורתית, הם הרקע לתופעות מחלה שונות, והטיפול המתקן בהן יכוון לתיקון האיזון, לצד הטיפול בתופעות עצמן.

    מעגל עודף פעילות

    מעגל זה בנוי בסדר של מעגל הבקרה, אך הוא מתאר מצב שבו כל אלמנט יוצא מכלל איזון ומשתלט על האלמנט הבא במעין פעולות שרשרת, עדי כדי יצירת דיסהרמוניה כללית. כאשר אלמנט האש, לדוגמא, גובר על אלמנט המתכת, הוא מחליש אותו מול אלמנט העץ. אלמנט העץ מאבד את שליטתו על האדמה ואת הקשר ההדדי שביניהם, ופעולת השרשרת ממשיכה ומחלישה את כל האלמנטים הבאים. למעשה, מעגל עודף הפעילות מתאר את הרס הטבע בידי האדם, ואת התערבותו הבוטה בסדרי היקום: כריתת יערות, הטיית נהרות, ייבוש אגמים וכדומה. כל אלה פוגעים באיזון הטבעי של העולם ובסופו של דבר גם באדם עצמו.

    המעגל המעליב

    מעגל זה בנוי בסדר הפוך למעגל הבקרה, והוא מתאר את חוסר האיזון בין תהליכים שונים. פה כל אלמנט נע בניגוד לטבעו “ומעליב” את האלמנט הבא אחריו. לדוגמא, המים מציפים את האדמה, האדמה מאבדת את יכולתה להזין את העץ, העץ נפגע, וכך הלאה.

    חמשת האלמנטים וגוף האדם

    כמו תיאוריות רפואיות אחרות, מודל חמשת האלמנטים מצטיין בגמישות רבה המאפשרת לחוקר ולמטפל לבחון בעזרתו תופעות רבות, ספציפיות וכלליות. הטבלה מדגימה חלק מן ההקשרים הידועים בין האלמנטים לבין תופעות גופניות, איברים, גורמים נפוצים מסביבתו הקרובה של האדם וכדומה.

    עץ

    אש

    אדמה

    מתכת

    מים

    איברי גוף יינים

    כבד

    לב

    טחול

    ריאות

    כליות

    איברי גוף יאנגים

    כיס מרה

    מעי דק

    קיבה

    מעי גס

    שלפוחית השתן

    איברי החושים

    עיניים

    לשון

    פה/שפתיים

    אף

    אוזניים

    רקמות

    גידים

    כלי דם

    שרירים

    עור

    עצמות

    רגשות

    כעס

    שמחה

    הסתגרות

    צער/עצב

    פחד

    צלילים

    צעקה

    צחוק

    שירה

    בכי

    אנחה/גניחה

    טעמים

    חמוץ

    מר

    מתוק

    חריף

    מלוח

    צבעים

    ירוק

    אדום

    צהוב

    לבן

    שחור

    ריחות

    שמנוני

    שרוף

    מבושם

    רקוב

    מבאיש

    נוזלים

    דמעות

    זיעה

    רוק

    נזלת

    ליחה

    דגנים

    חיטה

    תירס

    דוחן

    אורז

    שעועית

    תנאי אקלים

    רוח

    חום

    לחות

    יובש

    קור

    כיוונים

    מזרח

    דרום

    מרכז

    מערב

    צפון

    עונות השנה

    אביב

    קיץ

    עונת מעבר

    סתיו

    חורף

    חלוקה זו נראית אולי תמוהה לקורא המערבי, אך לאמיתו של דבר היא משמשת בסיס לטיפולים רפואיים משמעותיים ביותר. מתן שתן מתוך פחד, לדוגמא, נראה לפי חמשת האלמנטים כך: הכליות ושלפוחית השתן קשורות לאלמנט המים. הפחד הוא רגש השייך לאלמנט המים. בהלה פתאומית פוגעת בתפקוד השלפוחית והכליות, וגורמת למתן שתן לא רצוני. חלוקה זו יכולה להסביר מדוע רבים מזמרי אופרה הם אנשים שמנים: על פי הרפואה הסינית מערכת העיכול (הקיבה והטחול) שייכת לאלמנט האדמה, וכך גם הפה והשפתיים, הטעם המתוק, הלחות וכן השירה או הקול המתנגן. על פי הרפואה הסינית, הטעם המתוק והלחות משבשים את פעולת העיכול, משפיעים לרעה על הטחול ותפקודיו, וגורמים להשמנה ולתופעות אחרות הקשורות אליו.

    הקשר בין הריאות והעור מתבטא פעמים רבות בתופעות פריחה עוריות על רקע אלרגיה והפרעות בדרכי הנשימה. גם הריאות וגם העור שייכים לאלמנט המתכת.

    הכעס שייך לאלמנט העץ. גם הכבד שייך לאלמנט זה, וכן העיניים. הרפואה הסינית מוצאת הקשרים בין איברים פנימיים וחיצוניים, ובמקרה זה, “הכבד נפתח אל העיניים” בהגדרה הסינית. ואכן, לעיתים קרובות מאדימות העיניים במצבי כעס, תופעה המוגדרת ברפואה הסינית כ”עודף אנרגיה יאנגית (חמה) של הכבד, שעלתה אל העיניים”.

    חמשת האלמנטים ותופעות מחלה

    מודל חמשת האלמנטים הוא רק אחד מאלה שעליהם מתבססים האבחון והטיפול הרפואי המסורתי, וככלי טיפולי חשיבותו ברורה ומעשית ואיננה רק מעניינת. הנה, לדוגמא, האופן שבו נעזרים במעגל המזין לצורך הגדרתה של תופעת מחלה מסוימת: כאשר אחד האלמנטים מאבד את כושר ההזנה שלו, הוא מחליש את אותו איבר בגוף שלו הוא אחראי. כך, שיעול עם ליחה יוגדר כמצב שבו ה”אדמה אינה מזינה את המתכת”, ובמילים אחרות: חולשה במערכת העיכול (אלמנט אדמה) גרמה להצטברות לחות (אלמנט אדמה) בגוף. הצטברות זו גורמת לגודש בחזה ובדרכי הנשימה ופוגעת בריאות (אלמנט המתכת). הטיפול, בהתאם למודל האלמנטים, יכוון לחיזוק אלמנט האדמה אשר יחזק את אלמנט המתכת. הדיקור ייעשה בנקודות הקשורות לאלמנטים אלה. צמחי המרפא והתזונה הטיפולית יטפלו בלחות ויחזקו את מערכת העיכול.

    כיצד תזהה את עצמך על פי האלמנטים

    בדרך כלל, כל אחד מאיתנו נושא תכונות אופייניות לאלמנט אחד דומיננטי, ולאלמנט נוסף, או יותר. כשם שהאלמנטים נמצאים כל הזמן בתנועה ובשינוי, כך גם תכונות אופי וגוף יכולות “לנוע” ולהשתנות במהלך החיים. זיהוי האלמנטים הדומיננטיים של המטופל מסייע למאבחן להגדיר את אופי המחלה ומהלכה, ולקבוע את הטיפול הרצוי והמתאים לו.

    נביא כאן בקצרה את התכונות האופייניות לטיפוסי האלמנטים השונים.

    טיפוס העץ – בעל מבנה גוף רזה, צר ומאורך. כתפיו רחבות יחסית, פניו משולשות והעור מתון בגוון הזית, גבו ישר וחזק, ויש לו גידים גמישים וחזקים. בדומה לעץ הנמצא כל הזמן בתהליך גדילה, כך גם טיפוס העץ: הוא יצירתי מאד, האיבר הדומיננטי אצלו הוא הכבד, הקשור לרגשות מוחצנים ומודחקים כאחד, ושייך אף הוא לאלמנט העץ. המקצועות האופייניים לטיפוסי העץ הם: אמנים, ואומנים כמו פסלים, ציירים, נגרים.

    טיפוס האש – הוא אנרגטי ואקטיבי כמו אש, בעל פנים אדמדמות שצורתן כאגס. יש לו סנטר מחודד, עיניים נוצצות, שער מקורזל או נטייה לקרחת, ידיים קטנות והליכה נמרצת ומהירה. טיפוס האש ממעיט בערכם של דברים חומריים, ומעריך יופי ואסתטיקה, מועד ללחץ דם גבוה ומחלות לב, ועורו יבש. לטיפוסי אש יש יצר הרפתקנות מפותח וכישרון ליצור קשר טוב עם סביבתם. מקצועות אופייניים: שחקני  קולנוע ותיאטרון, ליצנים, ומקצועות אחרים המאפשרים להם להופיע בציבור.

    טיפוס המתכת – בעל מבנה גופני חזק, כפתיים רחבות, פנים בהירות, עיניים בורקות, ותנועה איטית ומחושבת. האיבר החזק אצלו הן הריאות, וקולו חזק וברור. לאנשים מטיפוס זה חשוב המעמד החברתי, והם נמשכים לתפקידי ניהול. טיפוס המתכת מצטיין בהיגיון חד כמתכת, וביכולת ניתוח גבוהה, בעצמאות מחשבתית, ובכוח רצון חזק. מקצועות אופייניים: מנהלים בכירים, שופטים ועורכי דין, כלכלנים וכדומה.

    טיפוס האדמה – בדרך כלל יש לו ראש גדול ומרובע, ירכיים חזקות, לסתות רחבות, קול עמוק והליכה קלה. מבנה גופו שמן, יש לו נטייה לכרס, והאיבר הדומיננטי שלו היא מערכת העיכול. הוא אוהב לאכול ולבשל. טיפוס האדמה הוא אדם ארצי המשרה ביטחון על סביבתו, ומצטיין בטוב לב ובמזג נוח. הוא שמרני ואוהב שגרה ומסורת ומייחס חשיבות רבה לקשרים משפחתיים וחברתיים. מערכת השרירים שלו חזקה במיוחד, מקצועות אופייניים: זמרים, טבחים, חקלאים.

    טיפוס המים – יש לו פנים עגלגלות מבנה גוך עגלגל ועור רך, בהיר ולח. האיבר הדומיננטי שלו הן הכליות, וחולשה בהן תפגע בכוח הרצון ותעודד פחדנות. בדרך כלל הוא רגיש, ונוטה לחקירת נבכי הנפש ולרוחניות. כמו מים הזורמים בנחת כך אופיו – רגוע, עצל משהו, אך גם חמקמק ולעיתים אף מסתורי. מקצועות אופייניים: פסיכולוגיים, פילוסופיים, רופאים, אנשי דת.

    טיפוס יאנג – טיפוס אקטיבי ומוחצן, בדרך כלל רזה, מדבר בקול רם ומתנועע במהירות. טיפוס יאנג נוטה להתרגש בקלות ולהחצין את רגשותיו, בעל מרץ רב ואוהב לעבוד. אדם כזה צריך להזהר שלא להגיע למצבי יובש וחום עקב אנרגיית יאנג מפותחת, המכלה את נוזלי הגוף שלו. יש לו נטייה לפתח לחץ דם גבוה ופעילות יתר של בלוטת התריס. מומלץ להרבות בפעילות ספורטיבית מהנה, וגם בפעילות גופנית מתונה כמו טאי צ’י, טיפוסי האש, העץ והמתכת נוטים בטבעם לסוג טיפוס יאנגי.

    טיפוס ין – טיפוס פסיבי יותר, בעל מבנה גוף מלא, מתנועע באיטיות, רגשותיו מופנמים, קצב חייו איטי יחסית לטיפוס יאנג. מכיוון שמערכת חילוף החומרים שלו איטית, הוא נוטה להשמנה ועליו להרבות בפעילות גופנית אקטיבית. יש לו נטייה לפתח לחץ דם נמוך ותת פעילות של בלוטת התריס. טיפוס אדמה והמים נוטים בטבעם להיות טיפוס יני.

                (מתוך ספרו של דוד פרלה: הרפואה הסינית – הספר השלם).